Dit is een ode aan de koffieautomaat

Ik snap dat de koffieautomaten binnen ons ROC vooral bedoeld zijn voor de docenten en niet voor studenten. Maar wij als docenten kunnen prima inschatten wanneer de automaat ook goed gebruikt kan worden voor studenten. Om even informeel in contact te komen, een band te scheppen en te kunnen polsen hoe het gaat. Daarom mijn ode aan de koffieautomaat, die dus soms een pedagogisch doel kan dienen!

Lees het blog van Manon Toonen-van Hernen, docent-onderzoeker bij het practoraat Versterken leerproces niveau 2 doet promotieonderzoek naar de relatie tussen de student en docent op het mbo.

Via de koffieautomaat naar meer werkgeluk

Iedere docent maakt er dankbaar gebruik van: de koffieautomaat. Mocht koffie nou niet je ding zijn, kan er ook thee of chocomelk uitkomen. Uiteraard is het fijn dat docenten hier gebruik van kunnen maken. Een kopje warme drank is fijn voor de inwendige mens en dit zorgt ook voor een stukje werkgeluk. Dat ook weer door kan sijpelen naar de student uiteraard…

De koffieautomaat staat voor het informele gesprekje

Maar soms zet ik de koffieautomaat ook in tijdens contact met mijn studenten. Als ik weet dat ik een (lang) gesprek heb met een student, vaak over niet fijne dingen, dan bied ik altijd wat te drinken aan. Dat helpt mij, maar ik denk de student ook. Tijdens het lopen naar de koffieautomaat ontstaat er een informeel gesprekje. Dat informele gesprekje kan natuurlijk ook plaatsvinden zonder warme drank, maar dan is het soms toch krampachtig. Door het kleine wandelingetje ontstaat het gesprekje gewoon en is het informele authentiek. Daarnaast helpt het warme bekertje drinken tijdens het gesprek ook. Ik heb zelfs wel eens geleerd (cursus Beïnvloeden van GoodHabitz), dat je meer invloed hebt op anderen als de ander een warme drank heeft. Net zoals een fijne zitplek bijvoorbeeld.

Staat voor een band opbouwen

Sinds ik in november 2022 gestart ben met het doen van promotieonderzoek, lees ik veel onderzoek van collega’s over student-docentrelaties. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat het belangrijk is om eerst een band op te bouwen met iemand voordat je kunt begeleiden. Die band komt niet als de student gespannen is. Daarom bied ik ook drinken aan als ijsbreker, als ik een student nog niet eerder heb ontmoet. Vanuit de student gezien, lijkt het mij ook heel ongemakkelijk: een gesprek met iemand die je nog nooit gezien hebt en diegene wil ook nog iets weten over jouw loopbaan. Want naast het gedeelte van de loopbaan, willen docenten ook graag iets weten over eventuele persoonlijke factoren die de student hierin kan belemmeren. Ga er maar aan staan als student, meteen je persoonlijke sores bij een onbekend iemand op tafel gooien. Dan kan een warm kopje drinken je in ieder geval wat beter laten voelen.

Geeft ruimte om een student even individueel te spreken

Ook gebruik ik het bij een lesuur waar 4 van de 24 studenten hebben besloten te komen. Ik kan me focussen op de 20 studenten die er niet zijn, maar ik beloon graag de 4 studenten die er wel zijn. Soms gebruik ik het ook als ik zie dat een student er niet zo fijn bij zit in de klas. Ik kan natuurlijk en plein public vragen wat er is aan de student. Of vragen of die student uit de klas wil komen voor een gesprekje. Maar op beide manieren zet ik de student in de picture, de rest van de klas legt de focus op die student en of er wat met diegene kan zijn. Soms voel je als docent aan, dat dit niet is wat die student op dat moment kan gebruiken. Ik doe dan een rondje warme dranken en ik vraag specifiek die student om mij te helpen. Tijdens de wandeling en het voorbereiden van alle dranken, kan ik in een gesprek achterhalen wat er met de student is. Zonder druk, zonder dat de klas op de hoogte is. Op een manier die hopelijk ontstaat en niet geforceerd voelt. Zodat de student de ruimte voelt om eerlijk aan te geven wat er speelt.

Wil je meer weten over de student-docentrelatie in het mbo? Of een kop koffie met mij drinken? Kom gerust in contact met Manon!

 

Lees ook het blog van Marike: over de onderzoekende docent