Studenten Toerisme winnen landelijke wedstrijd ECPAT

28 maart 2024
Niet alleen bij Skills was het afgelopen weekend een prijzenslag voor ROC van Twente. Ook in Amsterdam maakten onze studenten het verschil en sleepten goud in de wacht tijdens de landelijke finale van een wedstrijd van Defence for Children – ECPAT.

Dit is een netwerk van organisaties in 104 landen dat wereldwijd campagne voert tegen seksuele uitbuiting van kinderen. Defence for Children – ECPAT werkt onder andere vanuit de overtuiging dat studenten die een toeristische opleiding volgen, de toekomstige oren en ogen zijn bij het herkennen en bestrijden van seksuele uitbuiting van kinderen in het toerisme.

Om deze professionals van de toekomst tools aan te dragen in de strijd tegen kindersekstoerisme, worden op alle toeristische opleidingen op mbo, hbo en universitair niveau door ECPAT gastlessen over dit belangrijke onderwerp verzorgd. Maar dat is niet genoeg. Omdat een gastles op zich niet hetzelfde effect heeft als wanneer studenten actief met het onderwerp aan de slag gaan, daagt ECPAT jaarlijks de 400 tot 500 studenten die ROC Toerisme volgen via een landelijke wedstrijd uit om een gadget te bedenken die helpt bij de awareness in de strijd tegen kindersekstoerisme.

Pitchen maar!

Na de gastles van ECPAT gingen onze studenten aan de slag om een originele en duurzame gadget met een pakkende slogan te bedenken. Een mooie manier voor studenten om hun eigen raakkracht te vergroten: hun bijdrage doet er toe. De spannende voorronde bracht de studenten naar de landelijke finale, afgelopen vrijdag bij het hoofdkantoor van Booking in Amsterdam. Hier werden alle winnende plannen door een deskundige jury beoordeeld op originaliteit, uitvoerbaarheid, bereik onder reizigers en duurzaamheid. De jury bestond dit jaar uit vertegenwoordigers van Booking.com, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, ANVR, INHolland en Defence for Children.

Onze studenten namen het op tegen studenten van 8 andere ROC’s: De Rooi Pannen (Breda), De Rooi Pannen (Tilburg), Dulon College (Ede), MBO Amersfoort, MBO College Centrum (Amsterdam), MBO Utrecht, Regio College Zaandam en Scalda (Middelburg).

Twentse succesformule

Silke Leuftink, Laureen van der Waal en Lotte Kersten, eerstejaars studenten aan de opleiding Travel, Leisure & Hospitality bij ROC van Twente waren vrijdag aanwezig bij Booking.com voor de spannende finale. En dat bleek niet voor niets toen bleek dat zij de ontwerpers zijn van het winnende idee! Hun winnende idee is een pasjeshouder met daarop het logo Dontlookaway.nl en hun zelf bedachte slogan: ‘Protect your kids like you protect your cards’.

Silke, Laureen en Lotte over hun winnende idee: 

“We zijn met het idee gekomen omdat we gingen denken over wat het meest praktisch is. Dus dachten we aan iets dat mensen elke dag gebruiken. Zo kwamen we op het idee van een pasjeshouder. Iedereen gebruikt wel pasjes, zoals een ov-kaart, bankpas en een id-kaart. Toen we dit idee hadden, zijn we het uit gaan werken. We begonnen met verzinnen van een bijpassende slogan. Dit hebben we met z’n allen gedaan en zo zijn we op de slogan ‘Protect the children, like you protect your cards’ gekomen.
Het was echt een leuke ervaring. Het naar de finale toe gaan vonden wij al een eer, maar om dan ook nog eens te winnen was super gaaf. We hebben met z’n allen echt genoten!”

 

En de prijs? 

Die liegt er niet om: dit winnende idee wordt nu ook echt op de markt gebracht. Dat betekent dat de pasjeshouder in productie wordt genomen bij het Twentse bedrijf dat de studenten de beste offerte aan bood. Vervolgens wordt de pasjeshouder door touroperators en hotels uitgedeeld aan toerismepersoneel.