Practoraten zorg en technologie algemeen

Practoraat Zorg en Technologie

Binnen practoraat Zorg en Technologie doen we praktijkonderzoek naar de toepassing van technologie in de (langdurende) gezondheidszorg, welzijnswerk en het onderwijs. Om de kwaliteit en efficiëntie van zorg en welzijnswerk te ondersteunen en te verbeteren.

Het doel van ons practoraat

Het hoofddoel binnen het practoraat is om met (technologische) innovaties actuele vraagstukken op te lossen. De resultaten worden vertaald naar het onderwijs en naar de praktijk van de zorg. Dat verbetert de onderwijskwaliteit en zorgt voor professionalisering van docenten. De resultaten van het practoraat worden gedeeld met zorgvragers, studenten, docenten, professionals en onderzoekers, waardoor kenniscirculatie plaatsvindt. 

Onze onderzoeken 

Het practoraat voert samen met zorginstellingen, professionals, bedrijven, zorgvragers en kennisinstellingen onderzoek uit over de toepassing van technologie in de gezondheidszorg. Door gebruikers vanaf de start van een project te laten meedoen bij de ontwikkeling van een oplossing, is de kans op succes het grootst. Daarom worden de innovaties op het gebied van zorg en technologie samen met zorgvragers, studenten, docenten en professionals ontwikkeld. 

Het praktijkgerichte onderzoek wordt ingericht volgens de principes van design thinking. De kern van design thinking is het ontwerpen, ontwikkelen, testen en implementeren van innovaties gebaseerd op behoeften van mensen. De ontwerpfasen zijn: EMPATIZE (inventarisatie van vraagstukken); DEFINE (bundeling en prioritering van knelpunten); IDEATE (brainstorm over mogelijke oplossingsrichtingen); PROTOTYPE (uitwerking van oplossingen); TEST (testen van oplossingen). Dit proces heeft een sterk iteratief karakter waarin het interdisciplinaire team tussen de fasen verschillende ‘loops’ neemt. De methode van design thinking is de rode draad in de projecten van het practoraat Zorg en Technologie. Afhankelijk van het vraagstuk worden passende onderzoekstechnieken (bijvoorbeeld interviews, focusgroepen, creatieve sessies, vragenlijsten) ingezet. 
 

Onderzoeksprojecten

Netwerk: lectorenplatform Inzet van technologie voor zorg en welzijn

Het doel

Het ‘Platform Inzet van Technologie voor Gezondheid en Welzijn (PIT)’ beoogt met praktijkgericht onderzoek, in nauwe samenwerking met het werkveld, bij te dragen aan de duurzame implementatie en integratie van digitale zorg en ondersteuning. Verder onderzoeken we de toepassing van nieuwe evaluatievormen. Tot slot richt PIT zich op samenwerking in onderwijs en nascholing op het gebied van digitale zorg.

Wie

De stuurgroep bestaat uit lectoren Marike Hettinga (voorzitter), Marjolein den Ouden, Han de Ruiter, Job van ’t Veer en Eveline Wouters. Zij worden ondersteund door een platformcoördinator Sander Holterman.

Meer weten?

Link dan naar de website: Platform Inzet van Technologie voor Gezondheid en Welzijn: Lectoren - Hogeschool Rotterdam

Kun jij het maken?

Het doel

Kun jij het maken, is een deelproject van het practoraat zorg en technologie. In het project werken studenten vanuit de colleges voor Technologie en college Mens& Gezondheid interdisciplinair samen aan oplossingen voor een hulpvraag van een eindgebruiker. De hulpvraag kan bijvoorbeeld komen van een rolstoelgebruiker: “Help mij om een tablethouder op maat te maken, waarmee ik mijn hobby vliegtuigspotten gemakkelijker kan uitvoeren.”

De oplossing?

Oplossingen worden zoveel mogelijk afgestemd met de eindgebruiker. Door wensen en behoeften te inventariseren, komen studenten met ideeën voor een ontwerp. Daarna leggen zij prototypes voor aan de eindgebruiker (eventueel met hulp van co-creatiesessies met anderen). Vervolgens gaan studenten aan de slag met de afronding van het eindproduct.

Blijkt het pilotproject succesvol?

De studenten worden ondersteund en begeleid door een docent precisietechniek, een docent keuzedeel Zorginnovaties en technologie én twee docentonderzoekers practoraat Zorg en Technologie. Het project is een pilot. Blijkt het succesvol? Dan wordt het project in het nieuwe schooljaar 2022-2023 opgeschaald naar meerdere groepen studenten binnen de opleidingen van Mens en Gezondheid en Techniek. 

Meer weten?

Neem dan contact op met Albert Schuurmans, projectleider onderzoeksteam, docent onderzoeker.

Digital Data Divide

Het doel

Data, data, data, we verzamelen steeds meer data en we maken er steeds vaker gebruik van. Maar we zijn ons er niet altijd voldoende van bewust van wat dit voor ons als persoon en de maatschappij betekent. Om daar onderzoek naar te doen is het concept van ‘The Digital Data Divide’ ontwikkeld, een festivalervaring. Het project richt zich op een breed publiek, vandaar de keuze voor festivals. Voor het onderzoeksontwerp zijn specifieke keuzes gemaakt die passen bij de setting van een festival. Zo is het geheel op een wat theatrale manier opgezet en wordt de data verzameld op een manier die de bezoekers niet veel tijd kost. Dit project is een initiatief van het lectoraat Technology, Health & Care en sluit aan bij het promotietraject van Sjors Groeneveld: Artifical Intelligence: slimme hulp óf help!?

Meer informatie

Ga naar de projectwebsite: Thedigitaldatadivide.

Implementatie van technologie in zorg en welzijn

Het doel

Het ontwikkelen van een praktisch en theoretisch gefundeerde werkwijze voor zorg- en welzijnsorganisaties om technologie een structurele plek te geven in het werkproces van zorgprofessionals.

Technologie nodig om zorg toekomstbestandig te houden

Het gebruik van technologie is nog onvoldoende onderdeel van het handelingsrepertoire van zorgprofessionals. En dit is hard nodig om de zorg toekomstbestendig te houden en het hoofd te kunnen bieden aan de groeiende zorgvraag en krapper wordende arbeidsmarkt. Er is bij zorg- en welzijnsorganisaties Ambiq, Aveleijn en Livio behoefte aan praktische handvatten om grip te krijgen op het complexe proces van technologie-implementatie, waarbij aandacht is voor de verschillende factoren waarop zorgprofessionals invloed hebben. Binnen dit project wordt door middel van actieonderzoek onderzocht op welke manier zorgprofessionals kunnen worden ondersteund bij de implementatie van technologie in hun dagelijks handelen. Per organisatie wordt één zorgtechnologie geïmplementeerd in minimaal 3 teams. Het implementatieproces volgt de volgende stappen:

  1. analyse van het proces van technologie implementatie;
  2. plan van aanpak t.a.v. implementatiestrategieën;
  3. evaluatie van het implementatietraject binnen de drie organisaties.

De geleerde lessen en opgedane kennis en ervaring wordt gedeeld met het werkveld en onderwijs.

Meer informatie?

Vraag docent-onderzeker Theo.

ZorgTechNext

Het doel

Het project ZorgTechNext heeft als doel om de krachten van ROC van Twente, TZA (waaronder Aveleijn en Livio), Saxion en TechYourFuture te bundelen zodat technologie een vanzelfsprekend onderdeel wordt van het handelingsrepertoire van (mbo)studenten, docenten en professionals in de gezondheidszorg en het sociaal domein.

Drie lijnen

Het project is opgebouwd uit 3 lijnen:

  1. Integratie van technologie in het mbo-onderwijs;
  2. Integratie van technologie in het werken en leven;
  3. Samen leren en innoveren in learning communities.

Het project richt zich zowel op onderwijsontwikkeling, technologiecompetenties van mbo-studenten als deskundigheidsbevordering van docenten en professionals. We werken toe naar learning communities waarin studenten, docenten en professionals samenwerken aan innovatie van de (mbo-)beroepspraktijk.

TechForward

Het doel

Binnen dit project werken onderzoekers en docenten van Saxion, ROC van Twente, Deltion College, Graafschap College en Aventus samen om technologie een vanzelfsprekende plek te geven in het zorg- en welzijnsonderwijs. Hiervoor is het een voorwaarde dat docenten zich competent voelen om technologie te integreren in hun lessen.

Samen met docenten, studenten en werkveld werken de onderzoekers daarom samen aan de volgende concrete projectdoelen:

  • De doorontwikkeling van de competentie-scan ‘Willen en Kunnen?!’ tot een feedbacktool waarmee docenten een geautomatiseerd en persoonlijk advies ontvangen over hun eigen adoptiebereidheid en technologiecompetenties;
  • Inzicht krijgen in professionaliseringsbehoeften van docenten;
  • Het ontwikkelen en uitvoeren van scholingsactiviteiten en beleidsontwikkeling t.b.v. de professionalisering van zorg- en welzijnsdocenten;
  • Inzicht krijgen in de huidige en gewenste situatie m.b.t. technologie binnen de curricula van zorg- en welzijnsopleidingen;
  • Het implementeren van technologie in de curricula en structurele aandacht voor technologie binnen de deelnemende zorg- en welzijnsopleidingen.

Afgeronde onderzoeksprojecten

Willen & Kunnen

Het doel

In dit project wordt een instrument ontwikkeld voor het meten van de adoptiebereidheid, de weerstand en de technologiecompetenties, met betrekking tot het willen en kunnen werken met technologie. Dit meetinstrument wordt vervolgens afgenomen bij minstens 200 praktijkopleiders en mbo- en mbo-docenten, werkzaam in het zorg- of welzijnsdomein.

Meer informatie

Vraag docent-onderzoeker Anne-Ruth.

Technologie in je lessen doe je zo

Het doel

Elke zorgprofessional krijgt te maken met technologie. Maar professionals kunnen die technologie pas volledig benutten als ze op het gebruik ervan zijn voorbereid. Dat vraagt om onderwijs met aandacht voor deze competenties, zowel in het mbo als hbo.

Meer informatie

Bekijk de pdf hier: TechnologieInDeLessen.pdf

Topfit Citizenlab

TOPFIT Citizenlab is een meerjarig project dat als doel heeft om de Twentenaren twee jaar langer, gelukkig en gezond te laten leven. Er wordt ingezet op preventie en het bevorderen van een gezondere levensstijl, waarbij ook wordt gekeken naar de inzet van nieuwe technologie. Het bijzondere van het project is dat het geen top down benadering heeft, maar dat het volgens de principes van citizen science in nauwe samenwerking gebeurt met de inwoners, onderzoekers en ontwikkelaars.

TOPFIT Citizenlab: voor en door burgers

In het onderzoeks- en innovatieprogramma TOPFIT Citizenlab werken burgers, zorgprofessionals en bedrijven samen met wetenschappers aan het ontwikkelen en inzetten van technologische innovaties voor zorg en gezondheid. Het TOPFIT Citizenlab werkt vóór en dóór burgers aan een citizen science methodiek die past en toepasbaar is in de gezondheidszorg. Het gaat hierbij om burgers in diverse stadia van hun gezondheid, volgens het principe van ‘positieve gezondheid’; het vertrouwen in het vermogen van mensen om met levensuitdagingen om te gaan en eigen regie te voeren. De situatie van de betreffende persoon vormt altijd het vertrekpunt: zijn of haar gezondheidssituatie, werkomgeving en rol van nieuwe technologie. Burgers worden op verschillende manieren betrokken bij het TOPFIT Citizenlab. Bijvoorbeeld door experimenteerruimtes open te stellen voor onderzoek met burgers (‘Citizenlab Locaties’), door burgers actief te betrekken (‘Citizenlab Mobiel’) en een open platform te creëren waarmee burgers zelf hun data kunnen verzamelen, analyseren en resultaten kunnen delen (‘Citizenlab Digitaal’). Op dit moment zijn er pilots actief gericht op verschillende doelgroepen zoals mensen met diabetes type 2, mensen met reuma, mantelzorgers en ouderen.

Meer informatie?

Kijk op de website: www.topfitcitizenlab.nl

Keuzedelen

Het doel van dit project is vaststellen welke randvoorwaarden, best practices, belemmerende en bevorderende factoren belangrijk zijn bij de samenwerking tussen Zorg en Techniek. Dit project richt zicht op het gezamenlijk ontwikkelen en uitvoeren (van de pilot) van de keuzedelen ‘Zorg en Technologie’ en ‘Zorginnovaties en Technologie’. Daarnaast wordt geïnventariseerd waar deze
samenwerking past binnen het college ME&I. 

De resultaten van dit project zijn:

  • Gezamenlijke uitvoering keuzedelen ‘Zorg & Technologie’ en ‘Zorginnovatie & Technologie’ met het MBO College voor Metaal, Elektra & Installatietechniek (ME&I);
  • Studenten ME&I nemen deel in projecten, door inbedding in curriculum ME&I (leerjaar 3 en 4);
  • Middels onderzoek wordt samen met studenten en betrokken docenten gemeten in hoeverre het uitvoeren van gezamenlijke projecten leidt tot het gewenste resultaat;
  • Formuleren van aanbevelingen en bijstellen van het onderwijs aan de hand van onderzoek;
  • Aanbevelingen over hoe de samenwerking tussen Zorg & Technologie ook op andere onderdelen in het curriculum kan worden vormgegeven.

In dit project wordt samengewerkt met de MBO Colleges voor Metaal, Elektra & Installatietechniek, voor Gezondheidszorg en voor Mens & Maatschappij.

Meer informatie?

Neem contact op met docent/onderzoeker Anne-Ruth Oosterbroek

IkKanWelzijn

De doelstelling van het project IkKanWelzijn is het creëren van een onafhankelijk platform tussen zorginstellingen, publieksinstellingen, het verenigingsleven, onderwijs en de toeristische sector om het
vraag en aanbod van (dagbestedings-) activiteiten en vervoer voor zorgbehoevenden en mantelzorgers efficiënter te organiseren. Het gaat om de volgende doelgroepen: ouderen binnen de intramurale zorg, 
zorgbehoevende thuiswonende ouderen en thuiswonende ouderen in de wijk.

De resultaten van dit project zijn:

  • Inzicht in wat ouderen verstaan onder welzijn en kwaliteit van leven en op welke wijze dit kan worden gemeten;
  • Inzicht in wensen en behoeften ten aanzien van activiteiten van (zorgbehoevende) ouderen;
  • Overzicht van aangeboden activiteiten en feasibility studie naar effect van activiteiten op welzijn en kwaliteit van leven;
  • Inzicht in hoe technologie kan helpen bij het zo lang mogelijk zelfstandig leven van ouderen
    Projectpartners;
  • Zorggroep Sint Maarten, Carint Reggeland, Avelijn, Samenverbinden;
  • Wonderryk Twente, Saxion, ROC van Twente (practoraat Zorg & Technologie en College Sport Onderwijs & Cultuur).

Meer informatie?

Neem contact op met docent/onderzoeker Albert Schuurmans.
Link website: www.ikwz.nl

Cross-over

Op basis van een behoeftenonderzoek in de branches techniek en zorg moet duidelijk worden of er bestaansrecht is voor een opleiding tot zorgtechnicus en of er bestaansrecht is voor een mbo-opgeleide zorgprofessional met technisch inzicht in de regio Twente en Achterhoek. Door als colleges samen te werken met verschillende stakeholders komen er mogelijk opleidingen voor nieuwe beroepen die op het snijvlak van twee of meer sectoren liggen. De kwalificatie komt tot stand door samenwerking tussen het mbo-college voor Gezondheidszorg en het college Metaal, Elektro en installatietechniek en het regionale bedrijfsleven en de regionale zorginstellingen. Zo kan gericht worden ingespeeld op actuele en innovatieve ontwikkelingen op deze arbeidsmarkt.

Beoogde resultaten

  • Inzicht in wensen en behoeften van zorgorganisaties en (technisch) bedrijfsleven met betrekking tot het opleiden van technische en zorgprofessionals van de toekomst;
  • Inzicht om te komen tot het besluit om wel/niet te starten met een opleiding Zorgtechnicus;
  • Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek worden in samenwerking met studenten, docenten (Gezondheidszorg en Techniek) met inhoudsdeskundigen uit de praktijk scholingsmodulen ontwikkeld.

Meer informatie?

Neem contact op met docent/onderzoeker Theo Olthuis.

Digitale scholingsmodule

Het doel van dit onderwijsproject is de bekwaamheid van verpleegkundigen te vergroten in het voorkómen, herkennen en omgaan van een delier bij een oudere. We ontwikkelen hiervoor een digitale scholingsmodule-delier die ingezet kan worden voor het professionaliseren van mbo-, hbo- en masterverpleegkundige (vervolg) en zorgopleidingen. Het unieke van deze scholingsmodule is een integrale persoonsgerichte benadering van delier en waarin de leefwereld van de mens centraal staat, waarin voor professionals de eigen regie en het eigen functioneren van de ouderen het uitgangspunt is. Het project wordt gefinancierd door ZonMW.

De resultaten van dit project zijn:

  • Een operationele digitale scholingsmodule ‘delier’;
  • De digitale delier-module wordt ingebed in het mbo-, hbo- en masteronderwijs en onderwijs van MST;
  • Met een voor- en nameting wordt de kennis over delier getoetst bij de deelnemers van de scholing (minimaal n=100).

Projectpartners

Medisch Spectrum Twente  en Hogeschool Saxion.

Samenwerking 

In onderzoeken en projecten wordt samengewerkt met Zorggroep Sint Maarten, Carint Reggeland, Avelijn, Samenverbinden, Wonderryk Twente, Medisch Spectrum Twente en Hogeschool Saxion. 

Contact

Practor: Marjolein den Ouden

Leden

Marjolein den Ouden 1

Marjolein den Ouden Practor Lees meer

Gerda Beukema

Gerda Beukema Docent-onderzoeker Lees meer

Anne Ruth Oosterbroek

Anne-Ruth Oosterbroek Docent-onderzoeker Lees meer

Ronald van den Burg rechts op foto

Ronald van der Burg Docent-onderzoeker Lees meer

Iris davina

Iris Hudepohl Docent-onderzoeker Lees meer

Theo Olthuis

Theo Olthuis Docent-onderzoeker Lees meer

Albert

Albert Schuurmans Docent-onderzoeker Lees meer