ROC FOTO ALGEMEEN DAG200044

Taal op de werkvloer

Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen is belangrijk. Net als kennis over de Nederlandse samenleving en de arbeidsmarkt.

Wij bieden diverse educatietrajecten en cursussen aan om deze kennis te verhogen. Na afronding van een educatietraject is een entreeopleiding vaak een goede vervolgmogelijkheid.

Advies op maat

Met onze educatietrajecten helpen wij volwassenen hun kennis van o.a. de Nederlandse taal en samenleving te ontwikkelen. Dat doen we op verschillende manieren, aansluitend bij de achtergrond en het niveau van de deelnemers. Eerst toetsen we de basiskennis, daarna volgt een persoonlijk adviesgesprek en dan kunnen we aan de slag. Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden!

Aanvragen

Vind jouw opleiding of cursus

Hier moet het opleidingenaanbod van educatietrajecten.

Onze accountmanager helpt je graag!

Wij verzorgen diverse trajecten, waaronder Nederlands als eerste taal (NT1) en als tweede taal (NT2) op diverse niveaus, voorbereiding op het staatsexamen en ook verschillende inburgeringscursussen. Deze trajecten en cursussen kunnen ook met (vrijwilligers)werk, taalcoaching en activiteiten bij (sport)verenigingen gecombineerd worden.

Bijna al onze trajecten en cursussen kunnen we samen op maat maken, afgestemd op de vragen en wensen vanuit zowel een bedrijf als organisatie. Op dit moment werken we bijvoorbeeld al samen met alle 14 Twentse gemeenten, sportverenigingen, GGZ-instellingen, het welzijnswerk en het Twentse bedrijfsleven. Onze accountmanager voor maatschappelijke trajecten vertelt je er graag meer over. 

Neem contact met ons op en we maken een afspraak!

 Contact

Hoe starten we een traject?

1 | Afnemen niveautest of persoonlijke intake

Iedereen die start met een educatietraject begint met het maken van een niveautest. Inburgeraars krijgen een persoonlijk intakegesprek.

2 | Bepalen taalniveau

Op basis van de test of het intakegesprek bepalen we het taalniveau van de deelnemer op de onderdelen lezen, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken voeren in het Nederlands.

3 | Inschatten persoonlijke situatie

Daarna kijken we naar de persoonlijke situatie van de deelnemer om de mogelijkheden voor scholing of werk in te schatten.

4 | Opstellen scholingsadvies

In het Intake Toetsing en Taalschoolwerkplan (ITT) dat we vervolgens opstellen voor de deelnemer worden de uitkomsten van de testen en/of intake beschreven en een gericht scholingsadvies opgenomen.

Educatie

Nederlands, rekenen en digitale vaardigheden zijn basisvaardigheden die je moet beheersen om mee te kunnen doen in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Deze vaardigheden heb je dagelijks nodig in je persoonlijke en maatschappelijke leven. Bijvoorbeeld op het werk, bij het doen van boodschappen, een bezoek aan de dokter of het regelen van je financiële zaken.

Samen met partners als gemeentes, welzijnsinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven verzorgen we extra activiteiten. Deze bieden ondersteuning en versterking van het werken aan de basisvaardigheden. En ze bevorderen de participatie in het onderwijs, op de arbeidsmarkt of in de samenleving. Denk aan verbetering van ouderbetrokkenheid, communicatie met de overheid en zelfredzaamheid. Bovendien kan het bijdragen aan het voorkomen van sociale uitsluiting, werkeloosheid en schuldenproblematiek.

De ervaring leert dat  deelnemers hierdoor een groter welbevinden ervaren in hun persoonlijke en maatschappelijke leven.

Educatie-aanbod in beeld

Benieuwd naar al onze taalproducten en modules? Bekijk dan snel ons aanbod in één oogopslag. Of blader meteen door de informatie per traject.

Bekijk educatie-aanbod (pdf)

Een leven lang leren

ROC FOTO ALGEMEEN DAG200050
ROC FOTO ALGEMEEN DAG200040
ROC FOTO ALGEMEEN DAG100006

Samenwerking met taalpunten

Om de samenwerking en afstemming met de taalpunten in de regio Twente te bevorderen, zijn een aantal medewerkers van ROC van Twente belast met onderstaande taken:

  • Adviseren doorverwijzing van deelnemers naar non-formeel onderwijs.
  • ‘Warme’ overdracht van deelnemers van ROC van Twente naar Taalpunt.
  • Tips geven voor een taaltraject indien een taalvrijwilliger vastloopt en ook de coördinator geen oplossing ziet.
  • Aansluiten bij intervisie-vrijwilligers als er relevante onderwerpen zijn.
  • Adviseren taalpuntcoördinator.
  • Inhoudelijke ondersteuning op bijzondere projecten zoals Taal in de Wijk.
  • Advies geven over te gebruiken materialen en informeren over eventueel nieuwe materialen.
  • Eens per kwartaal overleg tussen docent en coördinator over deelnemers om eventuele doorstroming te bevorderen.
  • Kwaliteitsbewaking non-formele taaltrajecten (niveau, leerbaarheid, regierol ROC docenten).

 

Trajectbegeleiding

Om deelnemers goed te kunnen volgen wordt vanuit ROC van Twente trajectbegeleiding ingezet. De trajectbegeleiders volgen deelnemers op het gebied van taalniveau, stages, non formele educatie en vrijwilligerswerk. Ook sturen zij erop om uitval van deelnemers te voorkomen. Met betrekking tot stages is het van belang dat deelnemers op die plekken zitten en blijven die participatie en/of werk mogelijk maken. Afronding van een traject of uitval wordt via een eindrapportage gerapporteerd aan de gemeente.

Contact

Heb je vragen of wil je jezelf of iemand anders aanmelden? Neem dan gerust contact met ons op.